بسم او ...

داستان از آن جایی شروع شد که داشتم گزارش تیرماه را برای خودم می نوشتم. هر کدام از کارهایی را که بعد از پایان امتحانات نوشته بودم تا در طول تابستان انجام دهم بررسی می کردم تا ببینم چه قدر در انجام هر کار پیشرفت داشتم. نتیجه اصلا خوب نبود. در تعداد محدودی خوب بودم و در اکثر موارد ضعیف عمل کرده بودم.با توجه به اینکه دلم می خواست تابستانم رویایی باشد، نباید به این روند ادامه میدادم. با اینکه سحرخیزی را هم شروع کرده بودم اما در روز وقت مفید چندانی نداشتم و بیشترش تلف می شد. در پیج اینستاگرام آقای سلیمانی اعلام موفقیت چالش انجام شده اشون رو دیدم و به حال خوبشون غبطه خوردم. در استوری ای که گذاشته بودن دیدم می خواهند از ابتدای مرداد تا انتهای آن چالشی جدید شروع کنند. فکر کردم که من هم با انتخاب یک چالش میتوانم مرداد ماهم را بهتر بگذرانم. پس به آقای سلیمانی پیام دادم و ازشون کمک گرفتم. ایشون هم یک سری ویس و مطلب برایم فرستادن که راهنماییم کرد بهتر چالشم را انتخاب کنم. در تمام مدتی که داشتم متن ها را می خواندم فکرم درگیر این موضوع بود که چه کاری می تواند بیشترین تاثیر مثبت را روی من داشته باشد و کمکم کند از وقتم بهتر استفاده کنم.

به این نتیجه رسیدم که ساعات استفاده از اینترنت و موبایلم را کاهش دهم. آمار ساعت های استفاده از گوشی را تا قبل از شروع چالش خیلی زیاد بود :) برای همین دیدم بهترین کار این است که از اعتیاد به گوشی جلوگیری کنم. وقتی این چالش را انتخاب کردم خوشحال بودم چون احساس کردم که این کار می تواند باعث شود بیشترین میزان رشد را داشته باشم.

با توجه به مطالبی که برای انتخاب و تعیین شرایط چالش خواندم، تصمیم گرفتم چالش را خیلی سخت شروع نکنم تا از عهده انجام دادنش بربیایم. پس با سه ساعت شروع کردم. با خودم قرار گذاشتم که روزانه ٣ ساعت از زمانم را با گوشی کار کنم ولی انجام فعالیت های مفید با گوشی جز این ساعات محسوب نمیشدند. مثال های فعالیت های مفید را برای خودم مشخص کردم. جریمه و پاداش و قوانین و مقررات را هم مشخص کردم و در دفترم نوشتم و چالش از روز دوم مرداد ماه شروع شد...

شروع چالش همزمان بود با شروع اردوی دانشگاه. دم غروب بود که از قم خارج شدیم و رفتیم به سمت اردوگاهی که قرار بود یک هفته آن جا بمانیم. کمی که از شهر خارج شدیم آنتنم رفت و من کلا نمی توانستم از گوشیم استفاده کنم...

حال خیلی بدی بود.حتی تصور اینکه ٧ روز اصلا اینترنت نداشته باشی هم برایم سخت بود. اما حالا واقعا اتفاق افتاده بود... 

در ابتدای راه با شرایطی مواجه شده بودم که شاید قرار بود انتهای مسیر به آن برسم. در طول روز سرم با بچه ها و کلاس ها گرم بود اما شب ها تحمل نداشتن هیچ راه ارتباطی با دیگران سخت می شد. البته که دو شب اول به لطف یکی از دوستان برای لحظاتی محدود که جمعا ٣٠ دقیقه هم نمی شد توانستم به اینترنت وصل شوم اما بقیه روزها مطلقا نه ...

بالاخره اردو تمام شد و به این ترتیب هفت روز اول چالش به سلامت سپری شد.

روزی که از اردو برگشتیم به دلیل حجم بالای پیام ها و گوش دادن به آهنگ در جاده تهران-قم ( گوش کردن آهنگ هم جز موارد استفاده از گوشی بود که ساعاتش محاسبه می شد) در انجام چالش موفق نبودم و اولین روزی بود که شکست خوردم:(

در ادامه هم تا آخر مرداد ماه فقط یک بار میزان استفاده ام از ٣ ساعت گذشت. 

با توجه به اینکه تجربه ای در انتخاب چالش نداشتم، یادم رفت برای خودم « فورس ماژور» بگذارم که به خودم اجازه بدهم چند روزی از چالش خارج بشوم ، در نتیجه از گرفتن پاداش پایان چالش محروم شدم 😢 ولی خب خیلی هم مهم نیست که پاداش پایان چالش رو دریافت نکنم.

از اول که تصمیم به شروع این کار گرفتم قصدم این بود که کم کم زمان استفاده از گوشی ام را کمتر هم بکنم و این چنین هم شد. روزهایی بود که کمتر از دوساعت از گوشی استفاده می کردم در برخی مواقع ( که خیلی نادر اتفاق افتاد ) به کمتر از یک ساعت هم رسید. از نتایج خوب دیگر این چالش کاهش هزینه خرید بسته های اینترنتی بود. قبل از تصمیم به این کار قبل از پایان مهلت بسته اینترنتی حجمش تمام میشد این ماه مهلت بسته تمام شد اما حجمش نه ؛)) برای ماه بعد حجم کمتر خریدم و خب هزینه کمتر هم دادم ...

نکته دیگر کاهش مصرف برق بود. تا قبل از این چالش پیش می آمد که روزی دوبار گوشی ام را شارژ کنم. اما بعد از چالش حتی بعد از یک روز و نیم هم شارژ گوشیم تمام نمی شد. 

بهترین و مهم ترین تاثیرش هم استفاده مفیدتر از وقتم بود. تا پایان تیر فقط یک کتاب خوانده بودم اما تا پایان مرداد این عدد به ٨ رسید... در خیلی از اهدافم رشد قابل قبولی داشتم و تا حدی از خودم و عملکردم راضی بودم. 

در طی این یک ماه خیلی مراقب استفاده از گوشی بودم. دلم می خواهد در ادامه هم همین طور باشد. درست است که چالش تمام شده، اما خب عادت خوب را باید حفظ کرد. 

گزارش مردادماه را هم نوشتم. نسبت به تیر خیلی بهتر بود اما هنوز با آن تابستان ایده آل مد نظر من فاصله دارد. امید است که شهریور بهتر شویم ✌🏻

حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر ...